Moramang er utviklingshemmet. Han har levd alle sine 31 år innenfor de fire veggene til familiens enkle hus i Khomokhoana i Lesotho. Han har aldri gått på skolen - et forsøk på å gjemme ham for lokalsamfunnet. Han har ingen venner, han har ikke lært å kommunisere. Når Mapali Nyaphisi, en lokal frivillig i CBR programmet, …
Utdanning gir trygghet, respekt og en bedre framtid, men er ofte ikke tilgjengelig for funksjonshemmede. En rapport om inkluderende utdanning fra Malawi, lansert i høst, viser hva som hindrer og fremmer funksjonshemmede barns utdanning. Utdanning er erkjent som …
Den 29. september fikk Palestina egne retningslinjer som skal sikre at funksjonshemmede får innfridd sine rettigheter. NHF har vært med på å utvikle retningslinjene, i samarbeid med svenske Diakonia, utdanningsdepartementet i Palestina og Redd Barna International. Hensikten med å utvikle egne retningslinjer for inkluderende utdanning er å sikre at alle barn og unge får den utdanningen …
Funksjonshemmede i fattige land faller utenfor velferdsutviklingen, og må gis et løft gjennom norsk bistand. Det skriver Lars Ødegård med flere i en kronikk i dag, på FN-dagen for funksjonshemmede. Kronikken nedenfor har blitt trykket i sin helhet i Vårt Land 3. desember 2013

Bakerst i køen

Det er svært positivt at FN nå kan melde om økt …